Vyresnioji teisininkė
Atnaujintai viešųjų pirkimų Kainodaros nustatymo metodikai – 3 mėnesiai. Ar lengvai keičiame sutartis?
Dėl Rusijos pradėto karo Ukrainoje sukeltų neigiamų padarinių ir padidėjusių energijos išteklių kainų, sutrikusių tiekimo grandinių, prekių, paslaugų, darbų kainų nestabilumo, rinkoje atsirado objektyvus poreikis keisti jau sudarytas viešojo pirkimo – pardavimo sutartis, ypač sutarties kainas (įkainius).
Atsižvelgiant į tai, Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus įsakymu patvirtintoje „Kainodaros taisyklių nustatymo metodikoje“ buvo pakoreguotos sutarties kainos peržiūros taisyklės ir nustatyta pareiga pirkimo vykdytojams pirkimo dokumentuose nustatyti bent vieną sutarties kainos peržiūros sąlygą, kuri numatytų sutarties kainos perskaičiavimą dėl aplinkybių, nesusijusių su mokesčių pakeitimu.
Metodikoje nustatyta sutarčių kainos peržiūros taisyklė yra susieta ir priklauso nuo to, koks yra konkrečios sutarties terminas. Kiekvienos sutarties, t.y. prekių, paslaugų, darbų, atveju, kainos peržiūros dažnumas yra skirtingas.
Pavyzdžiui: pagal užsakymus atliekamo prekių pirkimo atveju rekomenduojama sutartį peržiūrėti, kai sutarties terminas yra 1 metai ir ilgesnis; paslaugų pirkimo atveju – kai sutarties terminas yra 2 metai ir ilgesnis; darbų pirkimo atveju – kai sutarties terminas yra 6 mėnesiai ir ilgesnis.
Nuolatinio prekių pirkimo atvejais Metodika aktyviai taikoma, statybos rangos – ne visada
Per trejus Metodikos taikymo mėnesius pastebėjome, kad daugumoje viešojo pirkimo – pardavimo sutarčių yra įtraukta sutarties kainos peržiūros taisyklė, tačiau tam tikrais atvejais – su ilgesniu nei rekomenduojama kainos peržiūros terminu.
Pavyzdžiui, įvertinus viešųjų pirkimų dokumentus, kurių objektas yra nuolatinis prekių pirkimas, matome, jog beveik visais atvejais, kai bendras sutarties terminas yra ilgesnis nei 1 metai, kainos peržiūros taisyklės yra taikomos. Sutarties kainos peržiūros dažnumas dažniausiai numatomas kas 6 mėnesius.
Tuo tarpu darbų pirkimo sutarčių atveju galime pastebėti, kad ne visos perkančiosios organizacijos taiko sutarties kainos peržiūrą ir Metodikoje įtvirtinta sutarties kainos peržiūros taisyklė nėra labai efektyvi. Tos perkančiosios organizacijos, kurios šią taisyklę taiko, visgi numato ženkliai ilgesnius peržiūros laikotarpius nei rekomenduojama.
Pavyzdžiui, statybos rangos darbų pirkimų perkančiosios organizacijos dažniausiai numato kainą peržiūrėti kas 2 metus. Tuo tarpu Viešųjų pirkimų tarnybos paskelbtose rekomenduojamose Statybos rangos sutarties bendrosiose sąlygose – sutarties kainos peržiūros dažnumas yra numatytas taikyti kas 12 mėn. Be to, jose yra įtraukta nuostata, jog esant smarkiam statybos (remonto) sąnaudų elementų kainų išaugimui per trumpą laiką, specialiose sąlygose gali būti numatyta, jog pirmosios peržiūros terminas gali būti apskritai netaikomas ir peržiūros dažnumas nėra ribojamas.
Manome, kad esant tokiai nestabiliai statybos rinkos situacijai, statybos prekių ir netgi kvalifikuotų statybos darbuotojų trūkumui bei siekiant suderinti pirkimo dalyvių interesus, perkančiosios organizacijos viešojo pirkimo sutartyse turėtų numatyti ne trumpesnę kaip 12 mėn. sutarties kainos peržiūros taisyklę, o esant smarkiam kainų išaugimui – sutarties kainos peržiūros dažnumas neturėtų būti ribojamas.
Rekomendacijos viešųjų pirkimų dalyviams
Atkreipiame dėmesį, kad atnaujintos Metodikos taisyklės yra taikomos pirkimams, pradėtiems nuo 2022 m. liepos 1 dienos. Todėl viešojo pirkimo dalyviams patariame:
- Perkančiosioms organizacijoms – nepaisant to, kad Metodikoje įtvirtintos taisyklės yra rekomendacinio pobūdžio, siūlome rengiant pirkimo dokumentus atsižvelgti į pasikeitusį reglamentavimą ir viešojo pirkimo – pardavimo sutartyse įtraukti sutarties kainos peržiūros galimybę. Taip pat atsižvelgiant į sutarties trukmę, taikyti proporcingumo principą ir ilgesnio sutarties termino atveju nustatyti dažnesnę sutarties kainos peržiūrą. Neabejojame, jog išaugus energetinių išteklių kainoms atitinkamai didės ir prekių, darbų bei paslaugų kainos, todėl perkančiosioms organizacijoms vertėtų pasiruošti, jog tiekėjai kreipsis dėl sutartyje numatytos kainos peržiūros. Siekiant išvengti ginčų dėl viešojo pirkimo – pardavimo sutarčių keitimo ar tiesiog objektyvaus sutarčių neįvykdymo, rekomendacijose įtvirtintomis nuostatomis remtis yra būtina;
- Verslui – analizuojant ir vertinant viešojo pirkimo dokumentus, rekomenduojame atkreipti dėmesį ne tik į konkurso sąlygas, bet ir sutarties kainos peržiūros sąlygas. Ar jose yra nustatytos aiškios ir tikslios sutarties kainos peržiūros sąlygos ir, jeigu yra, ar jos atitinka Metodikoje nustatytas rekomendacijas? Jeigu nėra – rekomenduojame pateikti prašymą raštu pirkimo vykdytojui ir iš anksto prašyti pakoreguoti pirkimo dokumentus. Nors pirkimo subjektai formaliai ir neprivalo vadovautis Metodika, tačiau jų laikymasis ir įtraukimas į viešojo pirkimo – pardavimo sutartis ateityje padės išvengti ginčų dėl sutarčių keitimo, o jam kilus – jomis kaip papildomu argumentu bus galima remtis siekiant pagrįsti sutarties kainos keitimo neišvengiamumą.