Partnerė, Europos patentinė patikėtinė
GUERLAIN pergalė registruojant erdvinį lūpų dažų prekių ženklą
Po ilgo ginčų maratono tarp žinomos Prancūzijos kosmetikos gamintojos GUERLAIN ir Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnybos, 2021 m. liepos 14 d. Bendrasis Teismas priėmė sprendimą registruoti erdvinį ES prekių ženklą, kurį sudaro lūpų dažų dėkliuko forma, primenanti laivą:
GUERLAIN pareiškė registruoti erdvinį ES prekių ženklą lūpų dažams 2018 m. spalio 19 d. ES intelektinės nuosavybės tarnyba (ESINT) atsisakė registruoti ženklą absoliučiais atsisakymo pagrindais, motyvuodama tuo, jog erdvinė forma neturi pakankamai skiriamųjų požymių. Išnagrinėjusi pareiškėjos skundą, ESINT Apeliacinė taryba paliko galioti sprendimą ženklo neregistruoti tuo pačiu teisiniu pagrindu.
Tiek ESINT, tiek Apeliacinė taryba tvirtino, kad ženklo forma nesiskiria nuo rinkoje esančių įprastų lūpų dažų formos. Įprastai lūpų dažų dėkliukas yra cilindro formos ir vartotojai yra įpratę prie šios formos. Be to, Apeliacinė taryba tvirtino, kad net jei būtų daroma prielaida, jog ženklas skiriasi nuo įprastų lūpų dažų, vis tik kai rinkoje yra siūlomos įvairios skirtingos formos, pareikštas ženklas bus suvokiamas tik kaip vienas įprastos formos variantas, tam iliustruoti buvo pateiktas rinkinys rinkoje esančių formų pavyzdžių:
Tuo tarpu Bendrasis Teismas, išnagrinėjęs abiejų šalių argumentus, vertino, kad ženklo erdvinė forma ženkliai skiriasi nuo lūpų dažų rinkos sektoriaus normų ir papročių ir kad jis turi skiriamąjį požymį, todėl nusprendė, jog atsisakymas buvo nepagrįstas.
Remiantis ES prekių ženklų reglamentu, prekės ženklą gali sudaryti bet koks žymuo, įskaitant pačios prekės formą ar prekės pakuotės formą. Specifinis atsisakymas registruoti erdvinę prekės formą gali būti susijęs su tuo, jog prekių rūšis gali sąlygoti konkrečią formą ar tokia forma yra būtina techniniam rezultatui pasiekti. Nors erdviniams prekių ženklams negali būti keliami didesni skiriamojo požymio reikalavimai nei kitų rūšių prekių ženklams, įprastai vartotojai nėra pratę atskirti prekių vien tik pagal jų formą, jeigu nėra kitų žodinių ar vaizdinių elementų. Todėl erdvinių prekių ženklų registracija nėra dažna.
Bendrasis Teismas, vertindamas erdvinio ženklo skiriamąjį požymį, priminė, kad pagal teismų praktiką dizaino naujumas ir originalumas nėra svarbūs kriterijai, vertinant prekės ženklo skiriamąjį požymį. Erdvinio ženklo skiriamajam požymiui pripažinti yra svarbu, jog forma ženkliai skiriasi nuo rinkoje esančių prekių formų ir rinkos sektoriaus normų ir papročių. Vien naujovių ar estetinių savybių nepakanka, reikia atsižvelgti į tai, ar forma gali atlikti prekių kilmės nuorodos vaidmenį, t.y., ar vartotojas be didelės analizės ir pastangų gali atskirti tokią prekę nuo kitų gamintojų prekių vien tik pagal jos formą.
Nagrinėdamas pareikštą erdvinę lūpų dažų formą, Bendrasis Teismas vertino, jog ženklo forma yra neįprasta, skiriasi nuo rinkoje įprastos lūpų dažų formos, primena laivą ar lopšį, be to, kadangi neturi nei vieno plokščio paviršiaus, tokių lūpų dažų neįmanoma pastatyti vertikaliai. Todėl vartotojai laikys šią lengvai įsimenamą formą netikėta, stebinančia ir supras jog ji nukrypsta nuo įprastų lūpų dažų sektoriuje formų.
Atlikęs šį vertinimą, Bendrasis Teismas nusprendė, kad Apeliacinė taryba klydo laikydama, jog prekės ženklas neturi skiriamųjų požymių, ir nusprendė sprendimą panaikinti.
Taigi, ko mes pasimokėme iš šio Bendrojo Teismo sprendimo – registruojant erdvinę gaminio formą, svarbu, jog joje būtų neįprastų, netikėtų ir stebinančių elementų.
Primename, jog norėdami apsaugoti gaminio formą, visų pirma registruokite gaminio dizainą, kuriam keliami paprastesni reikalavimai, o greta to galite siekti erdvinio prekės ženklo apsaugos.