Asocijuota partnerė, advokatė
Grįžti
Įžvalgos
—
14 gruodžio, 2022
„Atsargiai – greenwashing‘as!” [renginys]
Klimatui neutralus pranešimas?! Ar įvertintumėte jį kaip geresnį už kitus, „klimatui ne neutralius“ pranešimus? Ar tokie teiginiai apskritai yra problema?
- Tokiu klausimu prasidėjo „AAA Law“ advokatės Justinos Nikės pranešimas Saulėtekio slėnio mokslo ir technologijų parke vykusiame renginyje įmonėms „Atsargiai – greenwashing‘as!”. Justina teigia, kad taip, tokie teiginiai yra problema. Remiantis ES Komisijos atlikta apklausa, net 40% tokių teiginių klaidina ir jiems trūksta pagrindimo.
Diskutuojant apie “greenwashing” problematiką, pasak Justinos, yra svarbu išskirti tris momentus – žaliąją įmonių komunikaciją, teisinį reguliavimą ir „žalius“ prekių ženklus:
- Pagrindiniai „žaliosios“ įmonių komunikacijos iššūkiai yra du – aiškios, patikimos informacijos trūkumas ir klaidinanti komercinė veikla (žaliasis smegenų plovimas, ekologinis manipuliavimas, bendro pobūdžio ekologiškumo teiginiai, nepatikimi tvarumo ženklai ir pan.);
- Teisinio reguliavimo šioje srityje nėra daug, bet jis yra. Ar jo pakanka? Juk rekomendacijos apie aplinkosauginį veiksmingumą yra neprivalomos, jų veikimas labai ribotas ir praktikoje taikomas gana selektyviai. Be to, sukuria labai didelę administracinę naštą verslui. Todėl šiandien ES ir matome tokias teisės aktų iniciatyvas kaip „Direktyva dėl įmonių informacijos apie tvarumą tekimo“, „Įmonių tvarumo ataskaitų teikimo direktyva“, „Direktyva dėl vartotojų įgalinimo žaliojoje pertvarkoje“;
- Ryškėjanti tendencija ES – „žali“ prekių ženklai, kurie žymi „žalias“ prekes ir paslaugas. Svarbu pabrėžti, kad vizualinė ir grafinė tokių prekių ženklų forma nebūtinai turi būti žalia. Tokie prekių ženklai žymi „žalią“ prekių ir paslaugų turinį, pobūdį, savybes. ES tokių prekių ženklų registruota jau 16.000. TOP5 šalys pagal registracijas – Vokietija, Ispanija, Prancūzija, Italija, Olandija. Populiariausios šių prekių ženklų klasifikacijos – energijos taupymas, elektros energijos saugojimas, energijai neimlus apšvietimas, energijos valdymas.
Verslui būtina edukuotis šia tema ir svarbiausia – gebėti apčiuopti ir sąžiningai naudotis tvarumo pokyčių atnešamomis galimybėmis.